Op maat gemaakte bedrijfsoplossing voor een KMO in bouwmaterialen

Klant : De Rycke
Expertise & industrie : ERP, Software & application development voor een KMO in bouwmaterialen
Technologie : SAP Business One, LAN, Business Software

De Rycke Bouwmaterialen & Beton trekt heel wat verschillende klanten aan: zowel professionelen als particulieren kunnen bij hen terecht voor alle mogelijke bouwmaterialen, beton, hout en professioneel advies. Ze beschikken over een enorme voorraad, zodat hun klanten alle materialen die ze nodig hebben onder één dak kunnen vinden.

De Rycke koos voor de implementatie van het volledige SAP Business One pakket. Daarmee beschikt het bedrijf over een krachtige standaardoplossing om al zijn kernactiviteiten te ondersteunen: financieel beheer, voorraad- en productiebeheer, klantenbeheer, aankoop en rapportering.

Hoe werkt het?

De IBOMAT-module van Axians is een template die het SAP-pakket volledig aanpast aan de behoeften van een kmo in de bouwmaterialenhandel. Typische aan- en verkoopmodaliteiten voor de bouwsector werden naadloos geïntegreerd en geven het bedrijf een krachtige digitale ruggengraat. Na enkele kleine aanpassingen aan de specifieke workflow, kon De Rycke aan de slag met zijn nieuwe ERP-pakket.

Een struikelblok in de beginfase van het gebruik van de software waren de eenheden waarin het bedrijf zijn vele producten aan klanten aanbiedt. Het ene product wordt geleverd per zak, het andere per kilo en nog een ander per stuk. Maar dankzij de vlotte samenwerking met Axians waren ook deze problemen snel opgelost.

Als one-stop-shop solution provider heeft Axians in het kader van dit ERP-project ook de nodige servers en storage geïmplementeerd.

Een implementatie is voor mij nooit helemaal af. Ons ERP-pakket moet mee evolueren met de groei van ons bedrijf. Maar ik ben ervan overtuigd dat we op dat vlak goed zitten met SAP Business One en de ondersteuning van een goede integratiepartner.

Jo De Rycke, Manager

 

Met SAP Business One beschikken de teamleden van De Rycke over een systeem dat hun dagdagelijkse taken naadloos ondersteunt. Alles verloopt nu volgens een vast stramien, zowel op aankoop- als op verkoopniveau. Elke stap is gedocumenteerd en die informatie is ook onderling gelinkt. Zo kan De Rycke sneller dossiers opzoeken en vragen over oude of nieuwe bestellingen in een mum van tijd beantwoorden aan hun klanten.

Het nieuw geïmplementeerde systeem zorgt ook voor een efficiëntere werking. Vroeger werden bestellingen bij leveranciers bijvoorbeeld nog per telefoon of fax gedaan. Nu gebeurt dat via e-mail, rechtstreeks vanuit het systeem. Jo: “Bovendien sturen we nu voor elke bestelling twee dagen voor verzending een bevestiging naar onze klant. Vroeger kon een verkeerde levering voor problemen zorgen. Nu kan de klant zelf controleren of wat wij in onze vrachtwagens laden ook echt is wat hij nodig heeft. Dit geeft ons een sterkere positie in geval van misverstanden.”

Klanten merken het verschil en aarzelen niet om hun tevredenheid hierover aan Jo kenbaar te maken:

“Het systeem heeft er zeker ook voor gezorgd dat wij professioneler overkomen bij klanten en leveranciers. Ons imago in de sector is merkbaar verbeterd. En dat is mooi meegenomen.”

Jo De Rycke, Manager

Voordelen

Flexibiliteit en beter overzicht

Elke stap wordt gedocumenteerd en deze informatie wordt ook aan elkaar gekoppeld.

Meer efficiëntie

Bestellingen worden per e-mail geplaatst in plaats van per telefoon of fax, en klanten kunnen hun bestellingen van tevoren controleren en goedkeuren.

Integratie

Het systeem is perfect geïntegreerd in hun dagelijkse werkzaamheden.